Orgelpunt van Radio Bloemendaal geeft aandacht aan orgelmuziek in allerlei soorten en maten. Orgelliefhebbers hebben vaak een uitgesproken, meest wat conservatieve voorkeur. In deze uitzending licht Kees Schuurman er eens een aantal populaire organisten uit. De een zal daarbij zijn wenkbrauwen optrekken: te voorspelbaar en te gemakkelijk. Voor de ander een 'guilty pleasure': lekker genieten van vertrouwde klanken. Het gaat om allerlei koraalbewerkingen, van bekende psalmen en gezangen uit de oudere en iets nieuwere doos. Geen zware gereformeerde kost, maar lichtvoetige improvisaties.
Teke Bijlsma en Feike Asma
Om te beginnen de in Haarlem geboren en getogen Teke Bijlsma (1936), die jarenlang organist in allerlei Haarlemse kerken is geweest. ‘Halleluja, lofgezongen’ is het lied waarover hij in een toccata-achtige bewerking improviseert op het fraaie Bavo-orgel. Een van de peetvaders en bekendste vertegenwoordigers van de populaire orgelmuziek is Feike Asma (1912-1984). Van hem een rustige, liefelijke bewerking van ‘Jezus, leven van mijn leven’, gespeeld op het grote Bätz-orgel van de Evangelisch-Lutherse kerk van Den Haag. En vervolgens een stevige improvisatie op dat orgel met vier klavieren: ‘Christus heeft overwonnen,’ een paaslied.
Tjaco van der Weerd en Martin Zonnenberg
Datzelfde Bätz-orgel is favoriet bij populaire organisten. Ook de jonge, op Sri Lanka geboren Tjaco van der Weerd (1990) heeft dit orgel uitgekozen. Van hem een fuga en koraal over psalm 24. Met Bach-citaat! Verder een lied dat allang niet meer in het liedboek staat, uit de oude Hervormde bundel, ‘Op bergen en in dalen’. Nog steeds improviseren organisten daar graag over. Een volgende populaire organist is Martin Zonnenberg (1958). Hij improviseert op het orgel in de Rooms-Katholieke Bavo van Haarlem over allerlei bekende psalmen en gezangen. Zoals het vrolijke ‘Ere zij aan God de Vader’. Zomaar een echt protestants lied in een katholieke omgeving.
Arjan Breukhoven en Willem Hendrik Zwart
De melodieën van de Geneefse psalmen zijn gewild bij dit type organisten. Arjan Breukhoven (1962) doet dat bijvoorbeeld graag en ging daarvoor helemaal naar Finland om het orgel in de Domkerk van Türku te bespelen. Een frisse bewerking van psalm 75, de eerste psalm die je destijds op school leerde. Een oudgediende op populair orgelgebied is Willem Hendrik Zwart (1925-1997), die langdurig in de Bovenkerk van Kampen het fraaie Hinsz-orgel bespeelde. Van hem een Toccatine over ‘De Heer is God en niemand meer’, gespeeld door zijn zoon Everhard Zwart die ook leerling van Feike Asma was.
Minne Veldman, Gerwin van der Plaats en Jan Teeuw
Het overbekende “De Heer is mijn Herder’ kan in een programma met populaire orgelklanken natuurlijk niet ontbreken. Minne Veldman (1980), afkomstig van Urk, improviseert daarover op het Hinsz-orgel van de Grote kerk van Harlingen (foto onder). Ten slotte de nog redelijk jonge Gerwin van der Plaats (1977) (foto midden), die een stevige eigen bewerking speelt over psalm 72 vers 10 en 11, over de bergen die vrede dragen. Als jochie liet hij zich inspireren door een bekende naam in deze wereld: Klaas Jan Mulder. Is die toch ook via een omweggetje nog een beetje aanwezig in dit programma. Gerwin speelt op het Hinsz-orgel van de Martinikerk van Bolsward. Tenslotte een vrolijke afsluiting met Jan Peter Teeuw (1987), in een fijn duet met hoboïst Kees Alers: een Fantasie over lofpsalm 99.