"Nieuwe cd van organist Kevin Duggan"
Geboren in 1959 in Zuidwest Engeland, gaat Kevin Duggan (foto midden) het vak muziek volgen aan de Universiteit van Bath in de gelijknamige plaats en studeert hij orgel aan het Royal College of Music in Londen en specialiseert zich later in klavecimbel. Duggan is een allround podiumartiest die op zijn nieuwe cd met veel zorg een uitgekiend repertoire van overwegend 20e-eeuwse Deense muziek heeft geselecteerd. Hij speelt het op het prachtige Flentrop orgel (foto onder) van de kathedraal van Dunblane in Schotland. De cd is getiteld: 'Hymne til Æro' genoemd naar 'Æro' een van de Deense eilanden waar Duggan een tijdlang verbleef. De cd bestaat bevat o.a. twee sublieme composities: 'Preludium en Fuga in E klein' van de componist Nicolaus Bruhns en 'Commotio', een muzikaal huzarenstuk van de hand van de Deense componist en dirigent Carl Nielsen.
Nicolaus Bruhns (1665-1697)
De cd opent met een werk van Nicolaus Bruhns. Hij is talentvol leerling van Buxtehude en naast organist is hij violist en componist. Hij geldt als een belangrijk vertegenwoordiger van de Noord-Duitse Orgelschool. Zijn orgelmuziek is geschreven in een stijl die 'Stylus Phantasticus' wordt genoemd. Voorbeelden hiervan zijn de vijf orgelcomposities die van hem zijn overgeleverd: twee grote en twee minder omvangrijke 'Praeludia-pedaliter' en een breed uitgesponnen bewerking van het Adventskoraal: Nun komm, der Heiden Heiland. Dat geldt als een van de beste voorbeelden van de Noord-Duitse koraalfantasie, het compositiegenre dat in zijn tijd vooral een improvisatiegenre was.
Carl Nielsen (1865-1931)
Als violist-componist boekt Nielsen in 1888 zijn eerste succes met de uitvoering van zijn 'Lille Suite in A klein' voor strijkorkest in Tivoli in Kopenhagen. Een jaar later treedt hij als violist toe tot het koninklijk orkest. In 1892 voltooit hij zijn in Berlijn begonnen 'Symfonie nr. 1 in G-groot, op. 7' en bouwt hij zijn persoonlijke stijl uit. Zijn verbrede tonaliteit gebruikt alle twaalf tonen van de chromatische toonladder - maar in het raamwerk van een tonaal systeem. In zijn methodiek oriënteert hij zich ook aan structuren van het gregoriaans en de pentatoniek en gebruikte modale tonaliteiten. Polyfone vormen en contrapuntische zettingen vormen een belangrijke basis. Het klapstuk van de cd wordt gevormd door 'Commotio', het aangrijpende afscheidswerk uit 1931 van Nielsen die in hetzelfde jaar zal overlijden. De lengte van het werk dat rond de drieëntwintig minuten ligt, duurt langer dan enig orgelwerk van de grote J.S. Bach.
Een andere uitvoering van 'Commotio' is die van Robert Bennesh op het orgel van de St.-Pieterskerk in Malmö.